Jumat, 21 Maret 2014


HADANGAN EWEN NDUE PALANDOK HASAHOKAN

Sinde andau ije kongan hadangan hasupa dengan ije kongan palandok. Sana ewen ndue hasupa, te koan palandok dengan hadangan : “Oi ule, tahi kue hambilang”. Koan hadangan tombah : “Yoh, toto auhm, toh harun kue hasupa, keleh kue busi-busik hetoh hasahokan lakau baho toh”. Te koan palandok tinai : “Buah auhm ule, tapi angatku dia baka olihm manggau aku. Kalah ikau awiku, basa bitim labih hai bara aku.” “Dia tantu aku kalah awim. Ela mite aku hai bitingku, dia baka ikau tahan awiku”, koan hadangan. Hamaoh tinai palandok : “Ceh! dia baka olihm malawan aku. Dia olihm sondau aku, amon aku manyahokan arepku, aku toh pintar.” Koan hadangan kea : “Ayo koe mite ampie, eweh manang atawa kalah. Toh eweh helo manyahokan?” Koan palanduk : “Mana koan ih le, aku atawa ikau helo, uras tau.” Koan hadangan : “Terai! Ikau ih helo manyahokan, ule”. Koan palandok : “Ayo, aku barangai je helo. Tapi ikau mentai hetoh mangambutep matam. Dia olih ikau manampayah aku. Aku haguet manyahokan arepku.” “Ayo. Jeleng”, koan hadangan.

Palus palandok haguet mananjong akan hete-hete, manggau rowut hungkap atawa sengkong baner. Tapi bahali ie manyahokan arepe hete. Te ie sampai penda batang mantawa. Hete are dawen mantawa je jari baduroh marak tingen. “Toh ie”, koan palanduk. Palus ie manyahokan penda dawen mantawa te marak tingen.

Ombet katahie, te hadangan manampara manggau palandok. Akan hete-hete ie manggau, tapi jaton sondau. Te hadangan sondau akal. Ie hadari lulang-luli, kules-kamba, mahunje kare ruwot lakau hete. Awi kakinjape hadari lulang-luli te karenga ie dia tarahunjeng palandok, ije basahokan penda dawen mantawa marak ruwot tingen. Sana palandok mite isu-isut hindai ie dia tara hunjeng hadangan, te ie dia bahanyi manahan hindai. Salenga ie marawus mendeng tuntang manangkajok bara hete hayak hamauh : “Hakarang, ule! Kalah aku. Karenga aku dia buah hunjengm.” “Te ie, pea hureh koangku endau, ule?” koan hadangan. Koan palandok tumbah : “Toto, tingkat toh aku kalah. Tapi ayo, ikau tinai manyahokan arepm. Angatku dia tahi aku manggau ikau, te ikau sondau awiku.” Koan hadangan : “Ayo, coba ih manggau aku, angatku dia baka olihm sondau aku.” Te koan palanduk : “Ayo, sahokan ndai, arepm jeleng!” Sama panas kea ampie palandok te.

Maka hadangan palus haguet mananjong manggau ekae manyahokan. Te ie sondau kaleka pasah oloh ije jari bakeho. “Toh ie, bahalap toto”, koan huang hadangan. Palus hadangan mampeter arepe hong kaleka pasah te. Ie menter mantangah. Paie epa-epat te impendenge sama kilau ampin jihin pasah je reje-rejek. Kalote ie manahan arepe uka paie ela gue-guet tuntang harajur bujur.

Ombet katahie te palandok nampara manggau hadangan. Akan hete-hete ie manggau, tapi jaton sondau. Te ie sampai kaleka pasah je jari bakeho solake. Maka ie mite jihin pasah te kilau pain hadangan. Tapi ie hengan, mbuhen ampie babilem. Te koan huange : “Pasah toh toto bakeho, puna toto babilem ampie te, jete buringe”. Kalote ie mindah bara hete manggau hong eka beken. Kules-kamba, kapurung-kaparang ie manggau akan hete-hete, tapi jaton kea sondau. Hengan toto angate hayak manirok huang arepe, hong kueh kea eka hadangan te manyahokan arepe. Marak ateie balasut, awi dia olih sondau, te ie haguet tinai manggaue. Maka ie sampai keleka pasah te tinai. Ie manampayah kangambo tuntang hakaliling, jaton ie mite en-en, baya epat jihi babilem te ih. Ie mananture epat jihie te hayak manirok huang arepe : “Amon toto jetoh jihin pasah, mbuhen ampie bulu-bulu tuntang lawie te tunji-tunjik ampie”. Koan huange tinai : “Je bulu-bulu te mikeh lomote atawa kulat. Tinai je tunji-tunjik te mikeh jete awan apui. Basa amon jete pain hadangan, mbuhen dia gue-guet, tinai mbuhen paie tau akan ngambo.” Limbah ie bapikir kalote, ie haguet tinai manggau hadangan te akan hete-hete.

Peda belai manggau kules-kamba jaton kea sondau. Maka tepa ie sampai tinai kaleka pasah te je helo nah. “Ah”, koan huang palandok, “amon kalotoh kalah kea aku toh, jaton ulih aku manggau ie.” Te ie mantehau hai auhe : “Oi ule, kueh ikau?!” Hemben te kea epat jihi te nah balongkang tuntang hadangan salenge hingkat mendeng tokep palandok. “Hakarang! Kai, ikau nah ule? Inahaku jihin pasah bakeho!” “En, pea hureh auhku nah?”, koan hadangan. “Toto, kalah aku”, koan palandok, ie mahamen ampie baue. Bara katika te palandok terai leca-lecak auhe tinai.

PETEH PENYANG :
1. Keleh belom ela bajuho (sombong / tekabur), Ela leca-lecak kilau ampien palandok, ela rajin manawah oloh beken. Ela manara arep labih bara oloh beken, oloh je bajuho akan imparandah.

2. Keleh itah randah atei, kareh akan impahai, tuntang gitan bara taloh gawin itah, dia baya auh pander bewei. Isut bapander, are taloh gawi je bahalap.

3. Sapinta-pintar tupai hantarap, tau kea manjato; Sapinta-pintar palandok kalah kea awi hadangan. Pintar itah tege tinai je pintar tuntang harati bara itah.

4. Keleh tara horumat akan Tuhan Hatalla.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar